دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشمند دو درصد برتر جهان در گفت‌وگو با آنا:

تریبون صدا و سیما فقط مختص ورزشکاران است نه دانشمندان!/ ضربه به سیستم آموزشی با چاپ مقاله به عنوان بخشی از نمره درسی 

تریبون صدا و سیما فقط مختص ورزشکاران است نه دانشمندان!  ضربه به سیستم آموزشی با چاپ مقاله به عنوان بخشی از نمره درسی 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تریبون صداوسیما و تشویق فقط برای ورزشکاران و پهلوانان است و دانشمندان برتر یک درصد یا دو درصد جهان در کشور هیچ جایگاهی ندارند و بسیار اندک در سیستم تصمیم‌سازی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.  
کد خبر : 874896

مقصود امیری، دانشمند برتر دو درصد جهان در سال ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مولفه‌های لازم برای انتخاب پژوهشگران به عنوان دانشمند دو درصد برتر دنیا اظهار کرد: دانشگاه استنفورد در پایگاه استنادی اسکوپوس برای انتخاب پژوهشگران دو درصد دنیا را به ٢٢ حوزه موضوعی قسمت تقسیم بندی کرده و تعداد استنادات استادانی که در هر حوزه مقاله نوشته اند را مورد بررسی قرار داده است و در این زمینه دانشمند برتر دو درصد برتر دنیا شناخته شده ام. 

وی افزود: تعداد مقالات شاخص اصلی در انتخاب بنده به عنوان دانشمند دو درصد برتر جهان نبوده، بلکه تعداد استنادات معیار بوده است، گاهی احتمال دارد پژوهشگری مقالات زیادی داشته باشد، اما بعضی از مقالات مورد استناد قرار نگیرد یا دارای استنادات کم باشد، یعنی این موضوع همانند تولید محصول بدون مشتری می‌ماند که نشان از کیفیت پایین دارد. 

امیری درباره ارزیابی از تولیدات علمی استادان ایرانی گفت: مصرف علم در راستای تولید علم باید صورت بگیرد، اما انتظار داریم این موضوع باید در دانشگاه‌های کشور زیاد انجام شود، چون رسالت دانشگاه تولید علم در راستای حل مسائل کشور و توسعه مرز دانش است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: حل مسئله کشور باید در گروی انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه و صنعت با هدف عملیاتی شدن پروژه‌ها انجام شود، نه اینکه تنها کتابچه بدون کاربرد باقی بماند، اما شاهد انعقاد قرارداد‌های میلیاردی با شرکت‌های مختلف هستیم که در چندین سال گذشته بهره برداری کافی از این تفاهم نامه‌ها در راستای رفع نیاز‌های جامعه نشده است. 

وی با بیان اینکه بعضی از کلاس‌های درسی در دانشگاه‌ها ضعیف برگزار می‌شوند، تاکید کرد: بعضی از اساتید در دانشگاه، حداقل پنجاه درصد سرفصل درس را میان دانشجویان جهت ارائه مطالب در کلاس درسی تقسیم می‌کنند یا حداقل پنجاه درصد کلاس درسی را تبدیل به کلاس ترجمه مقالات و کتب لاتین جهت ارائه توسط دانشجو می‌کنند و حتی بعضی اساتید چاپ مقاله یا کتاب را در گرو درصدی از نمره درسی دانشجو قرار میدهند که این روش تدریس ضربه بزرگی به سیستم آموزشی کشور است.

دانشمند دو درصد برتر جهان اضافه کرد: حل مشکلات کشور و توسعه مرز دانش باید در اولویت دانشجویان و استادان قرار بگیرد و آموزش‌ها متناسب با علم روز دنیا باشند و این همان مفهوم دانشگاه ناب است یعنی دانشگاه‌ها باید در جهت حل مشکلات کشور و توسعه مرز دانش به روز و حذف اموزش‌های بیهوده و هزینه بر قدم بردارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: مسئولان باید مشوق استادان در جهت ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌ها و کشور عزیزمان ایران باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: همان‌طور که در کشور تیم ملی در یک برد ورزشی و جهانی تشویق می‌شود باید به همان صورت دانشمندان و نخبگان نیز تشویق شوند، چون تمامی این افراد باعث برافراشته شدن پرچم کشور عزیزمان ایران در دنیا می‌شوند.

امیری افزود: تریبون صداوسیما و تشویق فقط برای ورزشکاران و پهلوانان است و دانشمندان یک درصد یا دو درصد برتر جهان در کشور هیچ جایگاهی ندارند و بسیار اندک در سیستم تصمیم سازی کشور مورد استفاده قرار گیرد، عواقب بی توجهی به پژوهشگران و نخبگان حجم عظیم مهاجرت را به همراه دارد، در صورتی که کشور روی نخبگان و پژوهشگران هزینه کرده است و پژوهشگران و نخبگان در همه جای دنیا خریدار دارند، اگر نخبگان را تحویل نگیریم کشور‌های خارجی آن‌ها را تحویل می‌گیرند. 

به گزارش آنا، مقصود امیری، استاد تمام گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی در فهرست دانشمندان برتر دو درصد جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفت. براساس ارزیابی‌های انجام شده در دانشگاه استنفورد برمبنای شاخص‌های شناخته شده و اطلاعات مندرج در اسکوپوس، ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ دانشمند جهان به عنوان دانشمندان دو درصد پر است. 

این دانشمندان براساس میزان استناد به مقالات علمی معتبر منتشرشده تا پایان سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای برونداد‌های پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

در فهرست منتشر شده بر اساس عملکرد استنادی یکساله در سال ۲۰۲۲، تعداد ۲ هزار ۱۴۰ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران در میان تعداد کل ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ پژوهشگر بین‌المللی حضور دارند. کشور جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را به لحاظ تعداد پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر در میان کشور‌های اسلامی به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته